Tecla

20151012155028.jpg
TREBALL CONJUNT AMB MARTA CASTILLO
LÍNIA A PARTIR DEL PLA

Realització d’una representació d’una de les ciutats imaginades per Italo Calvino a “Les ciutats invisibles” a partir d’elements lineals als jardins d’Eina. Mitjançant la línia, cal donar una sensació de volumetria a nivell perceptiu que recordi a la ciutat escollida i que en transmeti l’essència i les característiques, així com una sensació de corporeïtat. Cal un espai bidimensional i tridimensional a partir d’elements poc volumètrics per si sols i reflexionar sobre aquesta capacitat de la línia de crear espai.

La ciutat escollida va ser Tecla.

El que llega a Tecla poco ve de la ciudad, detrás de las cercas de tablas, los abrigos de arpillera, los andamios, las armazones metálicas, los puentes de madera colgados de cables o sostenidos por caballetes, las escalas de cuerda, los esqueletos de alambre.

A la pregunta: —¿Por qué la construcción de Tecla se hace tan larga? — los habitantes, sin dejar de levantar cubos, de bajar plomadas, de mover de arriba abajo largos pinceles: — Para que no empiece la destrucción — responden. E interrogados sobre si temen que apenas quitados los andamios la ciudad empiece a resquebrajarse y hacerse pedazos, añaden con prisa, en voz baja: — No sólo la ciudad.

Si, insatisfecho con la respuesta, alguno apoya el ojo en la rendija de una empalizada, ve grúas que suben otras grúas, armazones que cubren otras armazones, vigas que apuntalan otras vigas.

— ¿Que sentido tiene este construir? — pregunta. — ¿Cuál es el fin de una ciudad en construcción sino una ciudad? ¿Dónde está el plano que siguen, el proyecto?
— Te lo mostraremos apenas termine la jornada; ahora no podemos interrumpir — responden.
El trabajo cesa al atardecer. Cae la noche sobre la obra en construcción. Es una noche estrellada.

— Éste es el proyecto — dicen.

Els dos conceptes que en destaquem de tecla són l’expansió i la motivació.

El primer, l’expansió, és la necessitat de tenir sempre més, de creixement constant, tan comuna en la societat capitalista actual. Un principi que arriba a generar angoixa, doncs així com s’associa l’expansió al benefici i la millora, es consideren negatives tant la reducció com la conservació de les coses tal i com són (¿Por qué la construcción de Tecla se hace tan larga? Para que no empiece la destrucción).

Aquesta angoixa i necessitat d’una suposada millora (representada en el caòtic nucli de la ciutat) lliga amb el segon concepte que, en segon pla, pretenem representar: la motivació. No com a ganes de fer alguna cosa, sinó com a element essencial per a l’ésser humà, buit i perdut sense projectes.

La idea per a la construcció de Tecla fou representar en uns quants arbres junts un nucli de la ciutat dens i complex que semblés un reflex d’una capa superior i negre, el cel. La ciutat com a còpia d’un plànol inaccessible i complicat al que intenta acostar-se, connexió representada amb una petita escala de la construcció de la ciutat que puja per intentar arribar a tocar el model. Els ponts, símbols de l’expansió i el creixement, surten del nucli cap a altres arbres, aviat una part més de la ciutat.

REFERENTS


REFERENTS VISUALS
TOMAS SARACENO, CHIHARU SHIOTA
charles csuri, sebastien preschoux i ponts orientals
REFERENTS TEÒRICS
PLATÓ

Paral·lelisme entre el món de les idees i el món sensible i el cel i la ciutat de Tecla. Plató defensava que existia un món preexistent al món en el que nosaltres vivim: el món de les idees. Unes idees infinites i perfectes sense capacitat creadora que, visualitzades per Demiurg, l’arquitecte còsmic, eren copiades per a crear el món sensible. La gent de Tecla, doncs, serien Demiurg que manipulen la matèria per a copiar el món de les idees, el cel. Un món de les idees perfecte i infinit que provoca, per tant, que la ciutat s’hagi de mantenir en una construcció i expansió eternes.

PATRÍCIA RAMÍREZ

Motivació. Així com prenem la societat capitalista actual de base per a representar el concepte entorn del qual gira la ciutat, l’expansió, ens han estat útils les teories de Patricia Ramírez i molts altres sobre la motivació. Bàsicament, aquestes consisteixen en ressaltar la importància de la motivació com a pas imprescindible per l’èxit i la salut mental, de manera que aquesta resulta essencial per a l’ésser humà.

PROCÉS


PRODUCTE FINAL


 

Anuncios

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Cerrar sesión / Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Cerrar sesión / Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Cerrar sesión / Cambiar )

Google+ photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google+. Cerrar sesión / Cambiar )

Conectando a %s